Friday 2 September 2011

Bahasa Arab : Bahasa Al-Quran



Bahasa Arab merupakan sebuah bahasa terbesar dari segi jumlah penutur dalam keluarga bahasa semitik. Bahasa ini muncul dari daerah yang sekarang termasuk wilayah negara Arab Saudi. Bahasa ini berkait rapat dengan bahasa Ibrani dan Bahasa Aramia. Bahasa Arab Moden telah dikelaskan sebagai satu makrobahasa dengan 27 sub-bahasa. Bahasa-bahasa ini dituturkan di seluruh Dunia Arab, manakala Bahasa Arab Piawai diketahui di seluruh Dunia Islam.
Bahasa Arab Moden berasal dari Bahasa Arab Klasik yang telah menjadi bahasa kesusasteraan dan bahasa liturgi Islam sejak sekitar abad ke-6.Skrip Arab ditulis dari kanan ke kiri.
Bahasa Arab telah memberi banyak kosa kata kepada bahasa lain dari dunia Islam, sama seperti peranan Latin kepada kebanyakan bahasa Eropah. Semasa Zaman Pertengahan bahasa Arab juga merupakan alat utama budaya, terutamanya dalam sains, matematik, dan falsafah, yang menyebabkan banyak bahasa Eropah turut meminjam banyak kata darinya.

"Arab Basahan" adalah istilah terkumpul untuk bahasa bertutur atau dialek dari orang seluruh dunia Arab, di mana, seperti yang disebut, berbeza radikalnya dari bahasa kesusasteraan. Dialek bahagian utama adalah diantara dialek Afrika Utara dan yang dari Timur Tengah, diikuti oleh yakni di antara dialek yang duduk dan yang lebih konservatif dialek Badwi. Penutur dari sesetengah dari dialek ini tidak mampu bertutur dengan penutur dari dialek Arab yang satu lagi; dalam khusus, sementara penduduk Timur Tengah boleh umumnya memahami antara satu sama lain, mereka selalunya mempunyai masalah memahami Bahasa Arab Afrika Utara (walaupun pertuturan tidak benar, berpunca kepada populariti Timur Tengah—terutamanya filem—Mesir dan media lain).
Satu faktor dalam perbezaan dialek adalah pengaruh dari bahasa yang dituturkan di kawasan pada masa lalu, di mana tipikalnya memberikan sebilangan perkataan baru yang penting, dan kadangkala juga dipengaruhi sebutan atau susunan kata; bagaimanapun, faktor yang lebih penting untuk kebanyakan dialek adalah, seperti di kalangan bahasa romance, penahanan (atau penukaran makna) dari pelbagai bentuk klasikal. Demikian Iraq aku, Levant fīh, dan Afrika Utara kayən semua bermakna "terdapat", dan semua datang dari Arab (yakūnfīhikā'in masing-masing), tetapi kini bunyi amat berlainan.

Al-Quran diluahkan dalam Arab dan tradisinya Muslim percaya ia mustahil untuk terjemahkan dalam cara yakni boleh cukup memantulkan makna tepatnya—sesungguhnya, hingga kini, sesentengah sekolah diingati mengekalkan yakni ia patut tidak diterjemahkan langsung.Senarai istilah Islam dalam Arab meliputi yakni istilah dimana adalah digunakan oleh semua Muslim, apa jua ibu lidah mereka. Ketika Arab kuatnya berhubungkait dengan Islam (dan adalah bahasa solat, sembahyang), ia juga dituturkan oleh Arab Kristian, Oriental Yahudi, dan mazhab lebih kecil seperti Iraq.
Majoriti Muslim di dunia tidak bertutur Arab, tetapi hanya tahu sesetengah frasa tetap bahasa, seperti yang digunakan dalam solat, tanpa perlunya mengetahui makna mereka. Bagaimanapun, belajar Arab adalah bahagian asas kokurikulum untuk sesiapa jua yang mencuba untuk menjadi sarjana agama Islam.

Selepas penetapan muktamad skrip Arab sekitar 786, oleh Khalil ibn Ahmad al Faradihi, banyak gaya telah dibentuk, kedua-dua untuk menulis turun Al-Qur'an dan buku lain, dan untuk inskripsi pada monumen sebagai hiasan.



Kaligrafi Arab telah tidak jatuh keluar guna seperti di dunia Barat, dan masih dianggap oleh Arab sebagai bentuk seni major, ahli kaligrafi dipegang dalam sanjungan hebat. Dijadikan kursif secara semulajadi, tidak seperti huruf latin, skrip Arab digunakan untuk menulis turun ayat Al-Qur'an, Hadith, atau mudahnya peribahasa, dalam komposisi menakjubkan. Komposisinya selalu akstrak, tetapi kadangkala penulisan dibentuk ke dalam bentuk sebenar seperti yakni dari binatang. Dua juragan semasa dari genre adalah Hassan Massoudy dan Khaled Al Saa'i.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...