Monday 23 August 2010

Berkhatan



Khatan bermakna memotong lebihan kulit di bahagian alat sulit samaada bagi wanita (kelentit) mahupun lelaki (kulup). Khatan atau "bersunat" merupakan salah satu cara membersihkan alat sulit kerana zakar dan faraj merupakan tempat dimana pembiakan kuman-kuman yang boleh memudaratkan. Menurut Imam Shafie, Imam Malik dan al-Auzai serta lain-lain berkhatan atau bersunat ini merupakan wajib bagi seseorang yang bergelar Muslim. Kebanyakan ulama berpendapat bahawa khatan wajib dilakukan ketika si anak hampir cukup umur atau akil baligh.

Mengkhatan anak lelaki adalah wajib manakala mengkhatankan anak gadis adalah terpuji dan bukannya wajib.


Sejarah

Rekod terawal mengenai berkhatan terdapat dalam batu bersurat Mesir Purba dari Saqqara (c 2200 S.M (BC).

Dikatakan Nabi Ibrahim a.s dikhatan ketika berusia 80 tahun dan mengkhatan putera-putera beliau, Nabi Ismail dan Nabi ishak pada usia masing-masing 13 dan 8 tahun. Perbuatan ini kemudian berlarutan sehingga ke nabi seterusnya termasuk Nabi Isa a.s. Untuk kes Nabi Muhammad s.a.w. ada mengatakan baginda dilahirkan sudah berkhatan. Ada juga menyatakan bahawa baginda dikhatankan oleh Malaikat Jibrail atau datuk beliau, Abdul Mutalib.

Menurut pandangan dan kajian oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zadul Ma'ad, pandangan yang paling tepat adalah Rasulullah SAW di khatankan oleh Abd Mutalib pada hari ketujuh kelahiran baginda mengikut kebiasaan Arab.

Di Malaysia, kebanyakan ibu bapa dan penjaga memilih hari cuti penggal, iaitu sekitar pertengahan tahun mahupun hujung tahun untuk mengkhatankan anak-anak mereka. Kanak-kanak ini kebiasaannya dikhatankan ketika berusia dalam lingkungan 10-12 tahun.

Khatan di kalangan masyarakat Arab berbeza dengan masyarakat di Malaysia. Hal ini kerana kebanyakan masyarakat Arab memilih untuk mengkhatankan anak mereka ketika baru lahir atau pada peringkat 7 tahun.


Manafaat berkhatan

Bagi Laki-Laki

Di antara fungsi berkhatan bagi lelaki adalah membuang tempat bersarangnya kotoran dan najis(kulup).

Bagi wanita

Sebahagian meyakini bahwa sunat wanita dalam islam dapat menstabilkan rangsangan syahwatnya. Jika dikhatan terlalu dalam (dikhatan terlalu dalam bermaksud bermungkinan memotong sebahagian klitoris) boleh membuat wanita tidak mempunyai hasrat sama sekali, sebaliknya, jika kulit yang menonjol ke atas vaginanya (secocok dengan preputium pada zakar / alat kelamin lelaki atau penutup klitoris)(identical with preputium) boleh dipotong untuk membuat wanita lebih menikmati hubungan seksual dan sukar untuk mendapatkan klimaks (orgasme).

Satu-satunya perbezaan antara laki-laki dan perempuan khatan, College seniman adalah: bidang kesihatan (perubatan kurikulum) ada pelajaran teknik sunat laki-laki sementara perempuan sunat tidak ada. Tetapi prinsip-prinsip anatomi, jika khatannya jurukhatan profesional perubatan, tidak akan ada kesulitan untuk melakukan sunat kedua, baik laki-laki dan wanita. Untuk hanya adalah sunat dilakukan pada seorang laki-laki dengan memotong sebahagian besar zakar dengan penutup kepala tidak mengganggu penisnya sama sekali. Rasulullah tidak profesional perubatan, dalam hadis di atas baginda berkata "jangan kau memotong ,......." yang secara harfiah bermaksud bahawa sunat wanita mungkin tidak memotong klitoris dan asesorinya (identik dengan preputium) dan hanya boleh memotong bahagian daripada klitoris!

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...