Thursday 29 July 2010

Brazil




Brazil atau secara rasminya Republik Persekutuan Brazil adalah negara terbesar dan mempunyai penduduk paling ramai di benua Amerika Selatan. Ia adalah negara kelima terbesar mengikut kawasan geografi, negara kelima paling banyak penduduk, dan keempat paling padat demokrasi di dunia. Penduduknya terdiri daripada majoriti penceramah-penceramah dunia Portugis. Bersempadan Lautan Atlantik di timur, Brazil mempunyai pantai sepanjang 7,491 kilometer (4,655 batu). Ia bersempadan di utara dengan Venezuela, Suriname, Guyana dan French Guiana; di barat laut dengan Colombia; di barat dengan Boliviadan Peru; di barat daya dengan Argentina dan Paraguay dan di selatan dengan Uruguay. Kebanyakan kepulauan di Lautan Atlantik merupakan sebahagian daripada wilayah Brazil, seperti Fernando de Noronha, Rocas Atoll, Saint Peter and Paul Rocks, dan Trindade and Martim Vaz.

Brazil telah dijajah oleh negara Portugal dari tahun 1500 hingga kemerdekaannya pada 1822. Sistem Republik telah diamalkan semenjak 1889, bagaimanapun sistem parlimen diamalkan sejak 1824 , apabila Perlembagaan Brazil yang pertama telah ditandatangani. Kini Perlembagaan Brazil menyatakan Brazil sebuah Republik Persekutuan yang terdiri daripada 26 Negeri, Wilayah Persekutuan, dan Majlis Perbandaran (kini 5,564).

Brazil merupakan sepuluh ekonomi dunia terbesar di kadar pertukaran pasaran dan kesembilan terbesar dalam kuasa pembelian. Penyusunan semula ekonomi telah memberi unjuran antarabangsa baru. Ia adalah satu anggota pengasas Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu, Negara Amerika Selatan Bersekutu, dan Community of Portuguese Language Countries. Penduduk orang Brazil adalah lebih banyak penganut Roman Katolik Rom, hampir semua berbahasa Portugis dan kepelbagaian etnik. Brazil merupakan juga habitat untuk hidupan liar, persekitaran semula jadi, dan sumber asli luas dalam pelbagai habitat dilindungi.


Brazil sempena nama pokok 'brazilwood' iaitu kayu kemerah-merahan seperti bara panas. Dalam bahasa Portugis dipangil Brasil.Penduduk asli Brazil (Tupi) memanggil pokok ini "ibirapitanga" yang bermaksud 'kayu merah'. Pokok ini digunakan untuk mewarna pakaian dan pelbagai fabrik lain.

Teori lain menyatakan Brazil dari mitos Ireland Hy-Brazil, sebuah pulau hantu menyerupai St. Island Brendan yang terletak di barat daya Ireland. Abad ke-15 banyak ekspedisi cuba mencari pulau ini seperti ahli pelayaran John Cabot.

Bumi Brazil mula ditemui oleh Pedro Álvares Cabral pada 1500 ce. Mitos Ireland ini popular di kalangan orang Iberic seperti nama Pulau Azorean Terceira . Selain itu tercatat dalam Atlas abad ke-14 - Atlas Catalan . Peta tahun 1436 iaitu peta Venice Andrea Bianco ada mencatatkan hal ini.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...