Monday 4 July 2011

Ikan Pari



Ikan Pari atau nama saintifiknya Dasyatidae adalah sejenis keluarga ikan yang terdapat di seluruh dunia.
Ikan Pari adalah bersaudara dengan ikan jerung. Tetapi tidak seperti ikan jerung, yang merupakan pemangsa yang menggerunkan dengan rahang yang berkuasa, ikan pari jarang sekali menugut manusia dan mulutnya yang kecil bukanlah ancaman sama sekali.
Berhampiran pangkal ekor ikan pari terdapat taji sekitar 8-inch yang diselitupi dengan bahan yang sama yang membentuk sisik yu, yang dikenali sebagai dermis dentikle (dermal denticles). Hujung ini, yang menjadi keras dan tegang apabila ikan pari merasa terancam, berbentuk seperti pisau daging bergerigi dan memiliki bisa yang mengancam pemangsa.
Sebahagian besar racun itu sendiri adalah toksin berasaskan protein yang menyebabkan kesakitan pada mamalia dan boleh juga mengubah kadar degupan jantung dan pernafasan, mengikut pada Makmal Mote Marine.

Ikan pari jarang menyerang manusia, bagaimanapun sekiranya ia dipijak, ikan pari akan menggunakan tajinya sebagai satu bentuk mempertahankan diri," mengikut Nancy Passarelli dan Andrew Piercy bagi Florida Muzium Sejarah Semulajadi. "Walaupun ditikam oleh ekor ikan pari amat menyakitkan, ia adalah jarang menjadi ancaman kepada nyawa manusia."
Terdapat kira-kira 200 spesies ikan pari. Ia terdapat di kedua-duanya air tawar dan di lautan. Kebanyakannya tidak mempunyai keupayaan untuk menyengat.


Ikan yang bertelur di dalam air, tetapi ikan pari tidak. Merekamelahirkan bayi ikan pari. Ikan pari wanita melahirkan anaksetahun sekali untuk 2-10 bayi. pari Bayi, dipanggil pups,dilahirkan selepas dua hingga empat bulan. Mereka dilahirkan dengan duri tajam dalam ekor mereka.
Ikan pari kadang kala haiwan kecil terperangkap kepada mereka dan ini boleh membuat mereka sakit. Satu ikan sedikit membantuikan pari dengan memakan haiwan kecil yang terjebak kepada mereka untuk makan malam itu.

Ikan pari tidak mempunyai rumah; badan mereka boleh memastikan mereka selamat dan selesa di dasar laut. Badan-badan rata mereka biarkan mereka bersembunyi di dalam pasir atau lumpur. Kebanyakan ikan pari adalah kehijauan atau keperangan supaya mereka dapat bersembunyi di dalam pasir atau lumpur. Ikan pari yang hidup di terumbu karang yang  mempunyai warna bagus juga.
Ikan pari terpaksa bersembunyi di tempat selamat kerana kebanyakannya jerung  suka memakan mereka. Ekor tajam mereka boleh memastikan mereka selamat daripada haiwan lain. Jika ikan pari dipijak, ekor tajam benar-benar boleh mencederakan. Ikan pari biasanya tidak menyakiti binatang lain. Apabila mereka takut mereka biasanya berenang jauh.



Antara spesis ikan pari :
Ikan Pari Lang
Ikan Pari Harimau

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...