Thursday 17 March 2011

Nuklear di Malaysia


Agensi Nuklear Malaysia (Nuklear Malaysia) atau dulunya Institut Penyelidikan Teknologi Nuklear Malaysia (MINT) dipertanggungjawabkan menyelidik teknologi nuklear dan teknologi yang berkaitan dengannya di Malaysia. Di antara aktiviti utama Nuklear Malaysia ialah penyelidikan dan pembangunan teknologi, khidmat teknikal, pembangunan tenaga manusia dan hubungan luar.

Tenaga pakar Nuklear Malaysia bergabung dengan tenaga pakar dari Universiti Kebangsaan Malaysia bagi membangunkan teknologi radioaktif,nuklear dan bioteknologi penyelidikan tisu kultur benih-benih pokok bermutu.

Semua kemudahan, makmal dan pejabat Nuklear Malaysia terletak di dua kompleks utama: Kompleks MINT Bangi dan Kompleks MINT Jalan Dengkil. Kompleks MINT Bangi, dalam Daerah Hulu langatadalah seluas kira-kira 66 ekar manakala Kompleks MINT Jalan Dengkil, dalam Daerah Sepangadalah seluas kira-kira 206 ekar.

Nuklear Malaysia mempunyai satu-satunya reaktor nuklear di Malaysia, Reaktor TRIGA untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D), latihan dan pendidikan.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...