Thursday 30 June 2011

Kota Baghdad,Iraq

Asal nama "Baghdad" adalah di bawah beberapa pertikaian. Ada yang mengatakan ia datang dari frasa an Aramaik yangbermaksud "kandang kambing" (tidak terlalu puitis ...). Lain-lainberhujah bahawa perkataan berasal dari Parsi purba: "Bagh" yang bermaksud Tuhan, dan "ayah" yang bermaksud hadiah. "Ini hadiahTuhan ...."



Pada 634 Masihi, empayar baru diwujudkan Islam berkembang ke rantau ini ke atas Iraq, yang pada masa itu adalah sebahagian daripada Empayar Parsi. Tentera Islam, di bawah pimpinan Khalid bin Walid, berpindah ke rantau ini dan berjaya menewaskan tentera Persia. Mereka ditawarkan kebanyakannya penduduk-Kristian dua pilihan: memeluk Islam, atau membayar cukai jizyahkepada dilindungi oleh kerajaan baru dan dikecualikan daripadaperkhidmatan tentera.

Khalifah Omar bin al-Khattab memerintahkan asas dua bandaruntuk melindungi wilayah baru: Kufah (modal baru di rantau ini) danBasrah (bandar pelabuhan baru).



Dalam kira-kira 762 AD, dinasti Abbasiyyah mengambil alih pemerintahan dunia Islam yang luas dan bergerak modal kebandar baru ditubuhkan di Baghdad. Lebih lima abad seterusnya, bandar ini akan menjadi pusat dunia pendidikan dan budaya. Ini tempoh kemuliaan telah menjadi dikenali sebagai "Golden Age"tamadun Islam, apabila ulama dunia Islam telah membuat sumbangan penting dalam kedua-dua sains dan kemanusiaan:perubatan, matematik, astronomi, kimia, sastera, dan banyak lagi.Di bawah pemerintahan Abbasiyah, Baghdad menjadi bandar muzium, hospital, perpustakaan, dan masjid. 




Baghdad adalah ibu negara Iraq,Dengan keluasan Metropolitan dianggarkan mempunyai populasi 7,000,000 orang, ia merupakan bandar raya terbesar di Iraq . Ia merupakan bandar raya kedua terbesar dalam dunia arab(selepas Kaherah) dan bandar raya kedua terbesar di Asia barat (selepas Tehran).
Terletak di Sungai Tigris, bandar raya ini bermula sekurang-sekurangnya pada abad ke-8, dan mungkin pada masa pra-Islam. Pernah menjadi pusat Dar As-salam, Dunia Islam.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...