Tuesday 16 March 2010

Petroleum



Petroleum merupakan sejenis cecair gelap dan pekat yang juga dipanggil emas hitam. Istilah "petroleum" pertama kali digunakan di dalam karya bertajuk De Natura Fossilium, diterbitkan pada tahun 1546 oleh seorang pakar mineralogi berbangsa Jerman bernama Georg Bauer, juga dikenali sebagai Georgius Agricola.
Petroleum biasanya merupakan sebatian pelbagai hidrokarbon, terutamanya siri alkana, dan biasanya didapati di bahagian atas kerak bumi. Kegunaan utama petroleum ialah sebagai sumber tenaga untuk menggerakkan kenderaan. Selain sebagai bahan bakar dan pelincir, petroleum turut digunakan dalam pelbagai industri seperti pembuatan pelarut, baja serta racun perosak, sabun dan detergen, pewangi, plastik, bahan letupan dan lain-lain.

Bila diimbas dengan makna yang sempit, petroleum hanya mengandungi minyak mentah. Akan tetapi di dalam keadaan penggunaan yang biasa, ia termasuklah minyak mentah dan gas asli.Kedua-dua munyak mentah dan gas asli adalah campuran komponen-komponen hidrokarbon yang lebih banyak. Di bawah keadaan-keadaan tekanan dan suhu permukaan, hidrokarbon-hidrokarbon yang lebih ringan seperti metana, etana, propana dan butana wujud sebagai gas, manakala yang lebih berat seperti pentana dan ke atas wujud sama cecair atau pun pepejal. Walau bagaimana pun, di dalam takungan minyak bawah tanah, nisbah mereka samada gas atau cecair berbeza-beza bergantung kepada keadaan pada subpermukaan, dan juga bergantung kepada rajah fasa bagi campuran petroleum berkenaan.

Pandangan ahli geologi terhadap minyak mentah dan gas asli sebagai satu produk pemampatan dan pemanasan suatu bahan organik (contohnya kerogen) terhadap masa geologi. Pembentukan petroleum wujud daripadaoccurs from pirolisis hidrokarbon , dalam satu kepelbagaian yang kebanyakan tindakbalas endotermik pada suhu dan/atau tekanan tinggi .[3] Minyak yang digunakan sekarang adalah terbentuk dari baki zooplankton dan alga prasejarah, yang tenggelam di dasar laut atau tasik dalam kuantiti banyak di bawah keadaan anoksik (tinggalan prasejarah tumbuhan daratans, dalam sebaliknya, centerung untuk membentuk arangbatu). Setelah waktu geologi bahan organik telah bercampur dengan lumpur, dan telah terbenam di bawah lapisan-lapisan sedimen yang terhasil dalam aras haba dan tekanan yang tinggi (dikenali sebagai diagenesis). Ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil kerogen yang boleh didapati dalam pelbagai syel minyak di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai katagenesis.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...