Monday 16 August 2010

Onani



Pelancapan atau onani merujuk pada perangsangan seksual, terutamanya pada alat kelamin seorang itu sendiri dan sering membawa kepada puncak syahwat, yang dilakukan dengan tangan, oleh jenis-jenis perhubungan badan lain (kecuali hubungan seks), dengan kegunaan benda atau peralatan, atau dengan pegabungan cara-cara ini. Pelancapan adalah bentuk terumum pada otoerotikisme, dan dua kata telah sering digunakan sebagai sinonim, walaupun pelancapan dengan seorang pasangan juga umum. Pelancapan haiwan telah diperhatikan pada banyak spesis, kedua-duanya di hutan rimba dan yang ditangkap.Onani seringkali dilakukan secara bersendirian, tetapi ia juga biasa dilakukan bersama pasangan (onani bersama). Onani di kalangan haiwan dilihat dalam kebanyakan spesis, sama ada hidup liar atau dalam kurungan.


Perkataan onani dari nama "Onan" iaitu orang yang disebut dalam kitab Genesis, kitab yang penting bagi Agama Yahudi dan Nasrani.

Sementara "pelancapan" digunakan sebagai istilah perubatan pada amalan ini, banyak istilah dan penyataan lain adalah sering digunakan. Dalam bahasa seharian, istilah-istilah seperti "memuaskan diri sendiri", "masturbasi", "merancap", "mengasuk" dan "mengancak" juga digunakan.


Melancap menurut islam

Firman Allah swt : "Dan orang-orang yang memelihara kemaluan mereka kecuali terhadap isterinya atau hamba sahayanya, mereka yang demikian itu tidak tercela. Tetapi barangsiapa berkehendak selain dari yang demikian itu, maka mereka itu adalah orang-orang yang melewati batas." (Al-Mu’minun: 5- 7).

Hal ini bermakna, onani amat ditegah oleh Islam tetapi menurut beberapa orang ulama, onani dibenarkan jika ia boleh mencegah maksiat(menurut Imam Ahmad Hambal & Ibnu Hazmin )

Onani juga diklafikasikan sebagai dosa besar. Islam menggalakkan orang muslim berkahwin untuk mencegah dosa sebagai berikut:

"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kahwin, maka kahwinlah; kerana dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan." (Riwayat Bukhari)


0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...