Monday 6 September 2010

Colombia


Colombia secara rasmi Republik Colombia ialah sebuah negara yang terletak di barat laut Amerika Selatan. Colombia bersempadan di timur dengan Venezuela dan Brazil; di selatan dengan Ecuador dan Peru di utara dengan Lautan Atlantik, melalui Laut Caribbean; di barat laut dengan Panama; dan di barat dengan Lautan Pasifik. Colombia turut berkongsi sempadan maritim dengan negara Caribbean seperti Jamaica, Haiti dan Republik Dominican dan negara Amerika Tengah seperti Honduras, Nicaragua dan Costa Rica.

Kerajaan Colombia mengambil tempat dalam rangka kerja wakil presiden republik demokratik seperti ditubuhkan pada Perlembagaan 1991. Selaras dengan prinsip perasingan kuasa, kerajaan adalah terbahagi kepada tiga cabangan: eksekutif; perundangan; dan kehakiman. Ini dijalankan di sisi kawalan institusi yang khas (pejabat bagi Ketua Inspektor Colombia dan Comptroller General Colombia) dan pilihan raya institusi.
Ekonomi Colombia dijana oleh kekayaan sumber asli, populasi yang celik huruf dan mata wang yang bernilai tinggi. Setelah berdekad mengalami pertumbuhan kukuh (purata pertumbuhan KDNKmelebihi 4% dalam tempoh 1970-1998), Colombia mengalami satu kemelesetan pada 1999 (tahun pertama penuh pertumbuhan negatif selepas 1929), dan pemulihan daripada kemelesetan itu adalah panjang dan menyakitkan. Ekonomi Colombia mengalami daripada permintaan domestik dan asing yang lemah, belanjawan kerajaan serius, dan konflik-konflik dalaman senjata yang serius.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...