Tuesday 11 October 2011

Kota Gede,Yogyakarta : Tinggalan Penganut Hindu Purba

Kota Gede juga dikenali sebagai Pasar Gede adalah kawasan di bandar Indonesia Yogyakarta. Salah satu ibu lama Mataram, kawasan itu kini mempunyai tapak arkeologi yang mengandungi mayat kraton (istana), tanah perkuburan diraja dan masjid raja Mataram, yang bertarikh dari abad ke-17 ke-16 dan awal lewat.


Terdapat banyak legenda dan cerita-cerita dongeng tempatan menghubungkan tapak istana Mataram, bagaimanapun banyak sisa-sisa fizikal istana dan ibu kota sudah dimusnahkan. Bahagian-satunya yang masih agak utuh adalah masjid diraja Kota Gede, diraja tanah perkuburan (pelopor kepada Imogiri), dan seksyen beberapa dinding istana asal.

Kota yang hilang prestigue apabila pusat kuasa telah beralih kepada Jeli berhampiran moden Surakarta. Bandar ini terus hilang kepentingan politik dan budaya selepas digantikan oleh Imogiri sebagai tanah perkuburan diraja untuk kesultanan. Kemudian kesultanan Mataram telah berpecah antara Kesultanan Yogyakarta dan Surakarta.





Makam Diraja memegang kubur penting bagi mengesan sambungan Mataram dengan kerajaan yang lebih awal, dan penempatan kubur di dalam kawasan yang diliputi tanah perkuburan boleh dianggap sebagai perwakilan fizikal 'Silsilah' atau genealogi raja-raja dan leluhur mereka. Ia dijaga dan dikekalkan oleh Juru Keyword yang digunakan oleh kedua-dua istana Yogyakarta dan Surakarta.

Dalam pertengahan abad kedua puluh, Kota Gede menjadi sinonim dengan kerajinan silverworks dan perak, kerana kawasan itu telah menjadi rumah perak di Yogyakarta. Pada masa kemerdekaan Indonesia dalam tahun 1940-an, dan setelah promosi yang agak besar dan publisiti untuk silverworks dalam tempat ini, Kota Gede meningkatkan popularitinya sebagai pusat Jawa perak handycraft.

Semasa proses pengembangan kota Yogyakarta di akhir abad kedua puluh, Kota Gede telah diserap ke dalam Yogyakarta dan telah menjadi semata-mata pinggir bandar di dalam bandar.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...