Tuesday 11 October 2011

Pelacuran : Amalan Suci Yunani purba

Pelacuran adalah penjualan khidmat seksual, seperti seks oral atau hubungan seks, biasanya untuk wang, namun kadang-kadang juga untuk dadah,barang kemas ataupun hartanah. Seseorang yang melacurkan diri disebut pelacur. Kebanyakan pelacur adalah perempuan, namun ada juga pelacur lelaki.
Pelacur merujuk kepada lelaki atau wanita yang melakukan hubungan seksual secara sukarela bagi imbuhan wang. Sekiranya secara paksaan, ia ditakrifkan sebagai rogol. Bagi wanita yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, ini dikenali sebagai perempuan simpanan. Bagi lelaki yang menjalin hubungan seksual dengan pasangan terhad, satu atau dua sahaja bagi imbuhan wang, ini dikenali sebagai gigglo.
Pelacur biasanya terdedah kepada penyakit kelamin dan cenderung mendapat penyakit barah pangkal rahim. Barah pangkal rahim ini dipercayai disebabkan oleh Virus Papilloma Manusia (Human Papilloma Virus (HPV)) yang sering terdapat pada sel pangkal rahim apabila mereka didapati mempunyai perubahan pra-barah atau barah. Oleh itu mereka yang aktif secara seksual atau sering bertukar pasangan perlu menjalani ujian kesihatan yang lebih kerap .




Di Timur Purba Hampir di sepanjang sungai Tigris dan Euphrates, terdapat makam-makam dan kuil-kuil atau "rumah syurga" didedikasikan untuk dewa-dewa yang didokumenkan oleh ahli sejarah Yunani, Herodotus Purba dalam Sejarah di mana pelacuran suci adalah amalan biasa. Menurut Samuel Noah Kramer dalam upacara Perkahwinan Para Suci, dalam sejarah raja-raja Sumeria lewat yang ditubuhkan kesahihan mereka dengan mengambil bahagian dalam upacara di kuil itu untuk satu malam, pada hari kesepuluh Akitu perayaan Tahun Baru.  Ia datangberakhir apabila maharaja Constantine dalam abad keempat memusnahkan kuil dewi dan menggantikan mereka dengan agama Kristian.

Seawal kurun ke-18 SM, masyarakat purba Mesopotamia mengiktiraf keperluan untuk melindungi hak harta wanita. Kod Hammurabi, peruntukan telah mendapati bahawa menangani hak warisan wanita, termasuk pelacur perempuan.




Dalam masyarakat Yunani purba, pelacuran yang terlibat dalam oleh kedua-dua wanita dan lelaki  Perkataan Yunani untuk pelacur porne , berasal dari pernemi kata kerja (untuk dijual), dengan evolusi moden terbukti. Pornografi perkataan Inggeris, dan siratan dalam bahasa lain, secara langsung terbitan porne perkataan Yunani . Pelacur perempuan boleh menjadi wanita yang bebas dan kadang-kadang berpengaruh. Mereka dikehendaki untuk memakai pakaian yang tersendiri dan terpaksa membayar cukai. Beberapa persamaan telah didapati antara hetaera Yunani dan oiran Jepun, angka yang kompleks yang mungkin pada kedudukan pertengahan antara pelacuran dan courtisanerie . Sesetengah pelacur di zaman Yunani purba, seperti LAIS yang terkenal kerana syarikat mereka sebagai kecantikan mereka, dan beberapa wanita ini mendakwa jumlah wang yang luar biasa untuk perkhidmatan mereka.


Di Rom purba, pelacur berdaftar dipanggil meretrix manakala yang tidak berdaftar jatuh di bawah prostibulae kategori yang luas. Terdapat beberapa persamaan dengan sistem Yunani, tetapi sebagai Empayar berkembang, pelacur sering hamba asing, ditangkap, dibeli, atau yang diperoleh bagi maksud itu, kadang-kadang dengan secara besar-besaran "petani pelacur" yang telah mengambil kanak-kanak terbiar. Malah, kanak-kanak terbiar yang hampir selalu dibangkitkan sebagai pelacur. perhambaan ke pelacuran kadang-kadang digunakan sebagai hukuman undang-undang terhadap wanita bebas jenayah. Pembeli dibenarkan untuk memeriksa lelaki dan wanita bogel untuk dijual secara tertutup dan tidak ada stigma yang dikaitkan dengan pembelian lelaki oleh bangsawan lelaki.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...