Thursday 17 September 2009

Bahaya Klorin Dalam Air



Bahaya Klorin Dalam Air !!!!!!!!! Tahukah anda bahawa air paip yang diminum dan digunakan sejak sekian  lama, adalah salah satu penyebab barah yang utama? Ini bukanlah satu  fakta baru yang mengejutkan. Para saintis telah mengkaji mengenai air  paip yang dirawat menggunakan klorin dan kesannya terhadap hidupan.   Seorang saintis bernama Dr. Herbert Schwartz menulis - "Klorin sangat  berbahaya. Ia patut diharamkan!! !!!. Menambah klorin ke dalam air  sama seperti memulakan satu bom jangka dan membuatkan kita tua  sebelum masanya dengan munculnya bermacam-macam simptom penyakit."  Air paip tidak sekadar mengandungi klorin, tetapi terlalu banyak  bahan tercemar terkandung di dalam air dan berpuluh-puluh jenis racun  seperti arsenik, ubat gegat, plumbum, raksa dan banyak lagi keladak  daripada baja, racun serangga, racun rumpai dan bahan buangan  industri. Pendeknya, jumlah kompoun yang terdapat di dalam air,  secara langsung atau tidak langsung, adalah menghairankan. Di US,  lebih 2100 bahan organik dan bukan organik telah dikenal pasti dalam  air paip yang disalurkan ke rumah-rumah. Daripada jumlah itu, 190  daripadanya telah disahkan memberi kesan kepada kesihatan.  Penyakit yang datang daripada air tercemar amat banyak!!!!. Telah  terbukti akhir-akhir ini, air menjadi salah satu penyebab utama  kepada lebih daripada 30 jenis penyakit termasuk barah, asthma,  diabetis, bisa tulang dan lain-lain. Untuk menjamin tubuh badan yang  sihat, tidak memadai sekadar meminum air yang mencukupi setiap hari,  tetapi air tersebut hendaklah berkualiti dan tidak mengandungi bahan- bahan beracun.  Seorang pakar motivasi kesihatan yang tidak asing lagi di negara  kita, air memberi kesan yang cukup ketara terhadap kesihatan  seseorang itu. Beliau yang pernah menghidap barah darah (Non-Hodgkins  Lymphoma) beberapa ketika dahulu mendapati, pengambilan air yang  berbeza memberi kesan yang berbeza terhadap kesakitan yang dialaminya  setiap hari. Sebagai pakar motivasi kesihatan yang sentiasa  mengamalkan gaya hidup sihat, beliau menyedari bahawa air paip yang  digunakan sebagai air minuman sejak sekian lama itulah yang menjadi  sebab utama kepada penyakit barah yang dihidapinya.  

Kesan Klorin kepada tubuh manusia:

  1. Menjadi toksid kepada tubuh manusia jika terhidu
  2. Menghakis tisu manusia
  3. Amat merbahaya dan boleh membentuk hazard kimia sekiranya bertindak dengan acetylene, ether, gas ammonia dan hydrogen

Fakta : Tahukah anda Klorin turut digunakan sebagai senjata pada perang dunia
pertama
?

Ada yang mengatakan, pendidihan adalah cara terbaik untuk membuang klorin, tetapi ia sebenarnya tidak menghilangkan kandungan klorin didalam air. Sebaliknya pendidihan akan menghasilkan Trihalomethanes (TTHM) yang sangat mengerikan akibatnya terhadap kesihatan penggunanya.

Sebenarnya, kesan dari klorin yang saya sebutkan diatas adalah kesan segera dan sehingga kini tiada siapa dapat memastikan separah mana kesan klorin terhadap manusia. TETAPI, dari salah satu kajian yang dijalankan KLORIN adalah salah satu penyebabKANSER!!!

Selain dari itu tahukah anda, walaupun air telah dirawat dengan Klorin, banyak lagi unsur-unsur cemar yang terdapat di dalam air paip yang masih tertinggal dan boleh memudaratkan kesihatan. Karat, kuman, virus, logam berat, bahan radioaktif malahan najis dan mayat juga antara pencemaran yang turut sama keluar dari paip air yang dibekalkan ke rumah anda seperti yang dilapurkan di dada akhbar.


Klorin

Klorin
(daripada bahasa Yunani Chloros, bermaksud "hijau pucat"), adalah unsur kimiadengan nombor atom 17 dan simbol Cl. Ia adalah satu halogen, dijumpai di dalam jadual berkala dalam kumpulan 17. Sebagai ion klorida , yang mana ia merupakan sebahagian daripada garam biasa dan sebatian lain, secara semulajadi ia banyak dan sangat diperlukan dalam banyak bentuk kehidupan, termasuk manusia. Sebagai gas klorin, ia berwarnakuning kehijauan, yang mana beratnya dua setengah kali ganda manakala baunya sangat menyesakkan dan sangat beracun. Dalam bentuk cecair dan pepejal ia merupakan agenpengoksidaan, pelunturan, dan nyahjangkitan yang sangat efektif.




Aplikasi Klorin Dalam kehidupan

Klorin adalah bahan kimia yang penting untuk beberapa proses penulenan air,nyahjangkitan, dan dalam pelunturan. Ozon boleh juga digunakan untuk membunuhbakteria, dan ia lebih disukai oleh kebanyakan majlis perbandaran untuk digunakan dalam minuman kerana ozon tidak membentuk sebatian organoklorin dan tidak tertinggal dalam air selepas rawatan.

Klorin juga digunakan secara meluas dalam pembuatan produk sehari-harian.

  • Digunakan (dalam bentuk asid hipoklorus ) untuk membunuh bakteria dan mikrob-mikrob daripada bekalan minuman dan kolam renang. Begitupun, kebanyakan bekalan air kecil-kecilan sekarang ini diklorinkan secara rutin. Lihat pengklorinan.
  • Digunakan secara meluas di dalam pembuatan kertas, antiseptik, barangan pewarna, makanan, racun serangga, cat lukisan, produk-produk petroleum, plastik, ubat-ubatan, tekstil, pelarut, dan banyak produk pengguna yang lain.

Unsur ini dugunakan secara giat dalam kimia organik sebagai as agen pengoksidaan dan dalam tindakbalas penggantian kerana klorin biasanya memasukkan ciri-ciri yang dikehendaki dalam sebatian organik apabila ia dimasukkan untuk hidrogen (sebagai dalam pembuatan getah syntetik). Ia mempunyai afiniti electron yang paling tinggi di antara halida-halida.

Kegunaan lain adalah dalam penghasilan klorat, kloroform, karbon tetraklorida, dan dalam pengekstrakan bromin.


Sejarah Klorin

Klorin (Bahasa Yunani χλωρος, kuning kehijauan) ditemui pada tahun 1774 oleh ahli kimia Jerman Carl Wilhelm Scheele, yang dengan silapnya menyangkakan ia mengandungioxygen. Klorin telah diberikan namanya pada tahun 1810 oleh Sir Humphry Davy, yang menegaskan bahasa ia sebenarnya sejenis unsur.

Gas klorin, juga dikenali sebagai bertholite, pertama kali digunakan sebagai senjatamenentang manusia pada Perang Dunia Pertama pada 22 April, 1915



0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...