Thursday 28 July 2011

Kippah : Alas kepala Yahudi bangsat

Kippah ini tradisinya dipakai oleh lelaki (wanita yang sudah kahwin menutup kepala mereka lebih lengkap dengan skaf,topi atau rambut palsu). Kini, sesetengah wanita, terutamanya Yahudi Pemulihan, memakai kippah. Sesetengah Yahudi memakai kippot hanya semasa ibadat, makan, melafazkan berkat, atau mempelajari teks agama Yahudi; Yahudi lebih tradisional memakai kippot pada seluruh hari, memastikan tidak berjalan lebih empat kubit (sekitar dua meter) tanpa yang satu, terutamanya di luar.
Sebarang bentuk penutup kepala adalah diterima menurut halakha (hukum Yahudi). Terdapat tiada peraturan keras dan pantas pada subjek ini, walaupun yang padat, sifat ringan dari kippah, bersama dengan fakta yakni topi untuk lelaki telah ketinggalan zaman fesyen di Barat selama beberapa dekad yang lepas, mungkin telah menyumbang kepada popularitinya. Lelaki Haredi, yang kebanyakannya memakai pakaian hitam besar atau kippot baldu, selalu memakai fedoras dengan kippot mereka di dalam. Dalam komuniti Hassidik, penutup-kepala duaan ini mempunyai makna Kabbalistik.

Selalunya warna dan fabrik kippah boleh menjadi tanda penganutan kepada gerakan beragama spesifik. Komuniti Zionis beragama selalu dirujuk dengan nama kippot serugot, bermakna kippot dijahit," walaupun mereka biasanya krusye. Yahudi Amerika Ortodoks Moden selalu memakai suede atau yarmulke berkulit, memerlukan klip untuk memegang mereka pada tempatnya. Ahli dari kebanyakan kumpulan Haredi biasanya memakai kippot baldu. Disebabkan ini, lelaki yang memakai kippot ini kadangkala dirujuk sebagai kipot shekhorot (Ibrani כיפות שחורות), bermakna "kippot hitam".

Pada awal abad ke-19 di Amerika Syarikat rabai selalu memaki topi ilmiawan (bentuk-piring topi besar kain, seperti satu beret) atau ketayap Cina. Seorang rabai California terkenal, Rabai Moldova BEnjamin ben Benjamin (Rabai Benjamin II), digambarkan dalam potret ukiran cantik memakai ketayap sutera Cina.
Yahudi lain dari era ini memakai kippot bentuk-kotak pill hitam. Semasa Perang Polemik pada pertengahan 1800an, Pemulih yang diketuai Rabai Isaac Weiss berhenti memakai kippot secara keseluruhan.
Lebih kebelakangan ini, kippot telah diperhati dalam warna pasukan bersukan oleh pemakai, terutamanya bola sepak. Di Amerika Syarikat, kippot kanak-kanak dengan watak kartun atau tema seperti Star wars adalah popular. (Pada respon dengan trend ini, sesetengah sekolah Yahudi telah mengharamkan kippot dengan watak yang tidak menurut nilai Yahudi tradisional.)
Sesetengah Breslov Hasidim, d.s Bratslav, dikenali lazimnya sebagai Breslover atau Bratslavers, paling pentingnya pengikutnya dari Rabai lewat Yisroel Ber Odesser, memakai satu yarmulke dijahit yang berputih besar dengan mantra Na Nach Nachma padanya. (Rabai Yisroel menemui mantra ini dalam bentuk dari nota kecil yang dikibaskan dari sebuah buku yang dia telah memcaba dengan teliti, satu hari pada 1886 atau 1887. Nota ini, yang dipanggil "Surat dari Syurga" dab "Nota Suci", adalah tiruan bertangan kepada pengeringan yang dipakai setitar leher.) Mantra ini, "Na Nach Nachma Nachman me'Uman", merujuk pada Rabai NAchman dan kematiannya di pekan Uman- tetapi rahsia mistikal dari fasa "me'Uman" ("pergi/sedang pergi/telah bertolak ke Uman") adalah sukar untuk memahami.
Bresover paling lazim memakai saiz-penuh-kepala yarmulke krusye, di mana adalah jitu dinamakan "Breslover" atau "Bratslavers". Baru-baru ini telah datang dipanggil "Frik". Bratzlavers dinamakan dari pekan Bratzlav, tempat kelahiran Rabai Nachman.
Yarmulke "Kabbalis" amat popular kini, terdiri dari saiz lebih besar dan biasanya krusyekan dalam satu, warna gelap. Ini kelihatan pantulan dari kippot "Bratzlaver", di mana direka untuk menutup seluruh kepala hampir mencapai ke telinga.
Orang Israel Samaritan dahulu memakai penutup kepala biru yang berbeza, untuk memisahkan mereka dari Yahudi yang memakai yang putih, tetapi kini mereka paling lazim memakai fez dengan serban seakan sama dari Yahudi Sephardi dari Timur Tengah dan Afrika Utara. Kini, Samaritan tidak biasanya memakai penutup kepala kecuali semasa ibadat, Sabbath, dan upacara keagamaan. Ini diingatkan menjadi pembangunan terkini yang dibawa pada kritikan kerap Yahudi dari tabiat Samaritan.


Tujuan untuk memakai kippah dijumpai dalam Talmud. Dalam menurut Shabbat 156b ia menyatakan Tutupi kepala anda untuk yakni takutkan syurga mungkin atas anda. Baik juga, dalam menurut Kiddushin 31a ia menyatakan Rabai Honah ben Joshua tak pernah berjalan 4 kubit (2 meter) dengan kepalanya tak ditutup. Dia menerangkan: "Disebabkan Kehadiran Ketuhanan  ia selalu atas kepalaku."
Laksana kewajipan memakai yarmulke, pakar halakhik bersetuju bahawa ia adalah adat. Pandangan mengatasi ini dikalangan pihak Rabbinikal adalah yakni adat ini telah diambil pada sejenis kuasa hukum (Shulkhan Arukh, Orach Chayim 2:6), disebabkan ia merupakan tindakan Kiddush Ha-Shem, "Mengkuduskan Nama Suci". Dari pandangan talmudik tegas, bagaimanapun, satu-satunya detik apabila seorang lelaki Yahudi diperlukan menutup kepalanya adalah semasa ibadat (Mishne Torah, Ahavah, Hilkhot Tefilah 5:5).
Malah tafsiran ini dipersoalkan; laksana baru-baru ini dalam 1600an, ilmiawan David Haley dari Ostrog, Rusia, mencadangkan yakni Yahudi patut takkan nyahtutup kepala mereka untuk membatu membezakan mereka dari Kristian- terutamanya semasa ibadat.
Tradisi Hasidik/Kabbalis menyatakan yakni kippah mencerminkan beberapa idea: satu bahawa Ha-Shem menutup kita dengan Tapak Tangan Ketuhanan-Nya; sesungguhnya, kata Ibrani kaf bermaksud samada "awan" atau "tapak tangan dari tangan". Huruf Ibrani kav ialah huruf pertama dari kata kippah.
Sebab yang diberikan untuk memakai kippah kini termasuk:



  • pengakuan yakni Tuhan adalah "lebih tinggi" dari manusia;
  • "penerimaan" dari (rukun) 613 mitzvot;
  • "pengenalan" dengan orang Yahudi;
  • pertunjukan dari "menteri" dari semua Yahudi.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...