Tuesday 26 July 2011

Beranak dalam air



Bersalin dalam Air atau Waterbirth adalah satu kaedah melahirkan anak yang melibatkan rendaman dalam air suam. Pengamal percaya bahawa kaedah ini adalah selamat dan memberikan banyak manfaat bagi kedua-dua ibu dan bayi, termasuk melegakan kesakitan dan pengalaman lahir kurang traumatik untuk bayi. Walau bagaimanapun, para pengkritik berhujah bahawa prosedur memperkenalkan risiko yang tidak perlu kepada bayi seperti jangkitan dan penyedutan air.


Proses persalinan di air memiliki tahapan yang sama seperti melahirkan normal. Pada persalinan dalam air siibu merendamkan tubuhnya ke dalam air hangat yang diyakini dapat membuat sirkulasi pembuluh darah jadi lebih baik. Air hangat dapat memengaruhi efektivitas kontraksi rahim.Sehingga waktu tempuh dalam proses persalinan ini lebih singkat daripada proses melahirkan normal biasa.


Lahir Air diterima dan diamalkan di kebanyakan Amerika Syarikat, Kanada, Australia, dan New Zealand, dan juga banyak negara-negara Eropah, termasuk United Kingdom dan Jerman, di mana ramai klinik bersalin menggunakan tab kelahiran . Banyak  pusat-pusat kelahiran yang bebas dan banyak bidan lahir rumah menawarkan perkhidmatan lahir air. . Pada tahun 2006, Waterbirth International menyenaraikan lebih daripada 300 US hospital yang menawarkan kemudahan tersebut. Sekurang-kurangnya dua hospital itu telah disenaraikan di 2006 US News dan World Report "Honor Roll" hospital AS terbaik: Hospital Barnes-Yahudi di St Louis, Missouri dan hospital Universiti Michigan di Ann Arbor, MI.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...