Thursday 7 July 2011

Bersih

Bersih dalam erti kata lain clean,neat,unsoiled,free from impurities,pure,guiltless(of heart,original,no other influences) .Bersih, yang bermaksud "bersih" dalam bahasa Melayu, adalahsatu bentuk gabungan antara pihak-pihak pembangkang politik danbadan-badan bukan kerajaan Malaysia dengan tujuan pembaharuan proses pilihan raya di Malaysia.Khususnya, mereka menuntut pembaharuan berikut:





-Penggunaan dakwat kekal untuk memastikan bahawa pengundihanya boleh mengundi sekali.
-Keluar bersih daripada daftar pemilih untuk membuang entri yangtidak sah seperti orang meninggal dunia.
-Pemansuhan undi pos atas dasar bahawa mereka dengan mudah boleh disalahgunakan.
-Mungkin yang paling penting, Bersih menuntut bahawa semua calon-calon dan parti-parti politik mempunyai       akses yang sama untuk media cetak dan penyiaran.

BERSIH bermula dengan penubuhan sebuah Jawatankuasa Bertindak Bersama bagi reformasi sistem pilihanraya pada Julai 2005. Objektif gabungan yang ditubuhkan ialah untuk mendesak sebuah reformasi dalam proses pilihanraya di Malaysia.
Formulasi Kenyataan Bersama
Kenyataan Bersama dikeluarkan ekoran ‘Bengkel Reformasi Pilihanraya’ yang diadakan di Kuala Lumpur pada September 2006. Kenyataan Bersama menyatakan objektif-objektif jangka panjang dan tuntutan-tuntutan segera (jangka pendek) sebagai matlamat gabungan ini.
Jawatankuasa Induk BERSIH
Jawatankuasa terdiri daripada ahli-ahli dari parti politik dan wakil-wakil dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu: Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Women’s Development Collective (WDC) and Writers Alliance for Media Independence (WAMI).
Pelancaran BERSIH
BERSIH dilancarkan secara rasminya pada 23 November 2006 di Parlimen Malaysia. Ia dihadiri oleh pemimpin-pemimpin parti politik, kumpulan masyarakat dan NGO, termasuk Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail; Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng; Setiausaha Publisiti Pusat dan Ahli Parlimen Seputeh, TereseKok; Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa; Ketua Pemuda PAS, Salahudin Ayub; Setiausaha Agung PSM, S. Arutchelvan; Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Syed Shahir Syed Mohamud; Pengarah Eksekutif WDC, Maria Chin Abdullah dan Pengarah Eksekutif SUARAM, Yap Swee Seng.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...