Friday 12 March 2010

Negara Thai



Kerajaan Negara Thai atau nama rasminya Prathēt Thai ialah sebuah negara di Asia Tenggara yang bersempadankan Laos dan Kemboja di timur, Malaysia dan Teluk Siam di selatan, dan Myanmar dan Laut Andaman di barat. Negara Thai dahulunya dikenali sebagai Siam sehinggalah 11 Mei 1949. Perkataan Thai (ไทย) bermaksud "bebas" dalam bahasa Thai. Nama Siam masih digunakan di kalangan orang Thai terutama sekali minoriti Cina.
Thailand merupakan negara yang ke-51 terbesar di dunia di dalam bentuk jumlah keluasan, anggarannya kira-kira sama besar dengan negara Sepanyol, dengan anggaran keluarsan 513,000 km2 (198,000 batu per.), dan ke-20 negara di dunia paling banyak penduduk, dengan anggaran 63 juta orang. Lebih kurang 75% daripada populasi adalah dari kaum Thai, 14% daripadany adalah berketurunan Cina, dan 3% daripadanya adalah dari orang Melayu Thai; dan selebihnya adalah daripada kumpulan minoriti termasuklah orang Mon, orang Khmer dan pelbagai kaum orang asli . Bahasa rasmi negara ini adalah bahasa Thai. Leih kurang 95% daripada populasi adalah orang-orang beragama Buddha.

Thailand dibahagikan kepada 75 provinsi (changwat), di mana ia dibahagikan kepada 5 kumpulan. Terdapat juga dua daerah khas, termasuklah Bangkok. Segelintir orang Thai masih menganggap Bangkok sebagai satu provinsi tersendiri.
Setiap provinsi pula dibahagikan kepada daerah-daerah yang kecil. Sehingga tahun 2000, Thailand mempunyai 796 daerah, 80 sub-daerah, dan 50 daerah Bangkok (khet).

Pada 513,000 km², Thailand adalah negara yang ke ke-49 terbesar didunia. Saiz negara Thai boleh disamakan dengan negara Sepanyol, dan dikatakan lebih besar dari negeri California, Amerika Syarikat

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...