Wednesday 3 August 2011

Laut China Selatan : Penghubung barat dan timur




Laut China Selatan adalah sebuah laut kecil yang merupakan sebahagian daripada Lautan Pasifik, meliputi kawasan dari Singapura dan Selat Melaka ke Selat Taiwan sekitar 3.500.000 km ².
Ia terletak di:
  • Selatan Tanah Besar China dan pulau Taiwan,
  • Barat Filipina,
  • Barat Laut Sabah,Sarawak dan Brunei,
  • Utara Indonesia,
  • Timur Laut Semenanjung Tanah Melayu  dan Singapura, serta
  • Timur Vietnam.
Beberapa buah kapal ternama telah tenggelam di sini. Antaranya, kapal perang British 'Prince of Wales' dan Repulse. Kapal laut China, Arab dan Belanda turut dikatakan tenggelam di sini dan sebahagian daripadanya masih berada di dasar laut.
Laut China Selatan semakin penting kerana menjadi laluan kapal laut dari negara China,Jepun,Korea dan Amerika ke Barat iaitu ke Timur tengah,India,Asia Selatan dan Afrika. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar petroleum dan gas asli terutama di perairan Sarawak dan Brunei.

Laut China Selatan adalah istilah yang dominan yang digunakan dalam bahasa Inggeris untuk laut, dan nama dalam bahasa Eropah adalah setara, tetapi ia kadang-kadang dipanggil dengan nama yang berbeza di negara-negara jiran, sering mencerminkan tuntutan sejarah hegemoni ke atas laut.Nama Inggeris adalah hasil daripada kepentingan awal Eropah di laut sebagai laluan dari Eropah dan Asia Selatan untuk peluang perniagaan China. Pada abad keenam belas kelasi Portugis yang dikenali sebagai China Sea (Mar da China); kemudian perlu untuk membezakan ia daripada badan-badan berhampiran air yang membawa kepada memanggil Laut China Selatan Pertubuhan Hidrografi Antarabangsa merujuk kepada laut sebagai "Selatan Laut China (Nan Hai) "Di Asia Tenggara, ia pernah dipanggil Champa Laut aka Sea of ​​Cham, selepas kerajaan maritim Champa yang berkembang di situ sebelum abad keenam belas.Majoriti laut datang di bawah kawalan tentera laut Jepun semasa Perang Dunia II berikutan pengambilan tentera banyak sekitar wilayah Asia Tenggara pada tahun 1941. Jepun panggilan Kai Shina Minami laut "China Selatan Laut".
Sungai utama yang mengalir ke Laut China Selatan termasuk Pearl, Min, Jiulong, Merah, Mekong, Rajang, Pahang, Pampanga, dan Kuala Lumpur Rivers.It adalah sebuah badan yang sangat penting air dalam erti kata geopolitik. Ia adalah jalan laut kedua yang paling banyak digunakan dalam dunia, manakala dari segi tanan armada dunia saudagar tahunan, lebih daripada 50% melalui Selat Melaka, Selat Sunda, dan Selat Lombok. Lebih 1.6 juta m³ (10 juta tong) minyak mentah sehari dihantar melalui Selat Melaka, di mana terdapat laporan lanun, tetapi kurang kerap daripada sebelum pertengahan abad ke-20.Rantau ini telah terbukti rizab minyak di sekitar 1.2 "km (7.7 bilion tong), dengan anggaran sebanyak 4.5 km" (28 bilion tong) dalam jumlah. Rizab gas asli dianggarkan berjumlah kira-kira 7.500 km ³ (266 trilion kaki padu).Menurut kajian yang dibuat oleh Jabatan Alam Sekitar dan Sumber Asli, Malaysia, badan air ini memegang 1 / 3 biodiversiti marin seluruh dunia, sekali gus menjadikannya kawasan yang sangat penting bagi ekosistem.



Pulau Spratly yang menjadi rebutan



Pulau Spratly yang terletak di sana menjadi kontroversi rebutan negara China,Vietnam,Malaysia,Brunei,Filipina dan Thailand.China telah membina pangkalan di sana. Begitu juga dengan Vietnam . Sementara Malaysia memajukan Pulau Layang-layang sebagai lokasi pelancongan. Pulau Layang-layang sebahagian daripada Kepulauan Spratly.





0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...