Wednesday 3 August 2011

Joseph Stalin : Pemimpin Kejam




Joseph Vissarionovich Djugashvili (Joseph Stalin) (1879-1953) merupakan seorang diktaktor yang memerintah Kesatuan Soviet antara 1920an hingga kematiannya pada 1953. Beliau merupakan seorang pemimpin yang lama menerajui Soviet dan adalah tokoh penting yang membentuk negara ini dan juga benua Eropah selepas Perang Dunia II.




Beliau dilahirkan pada 21 Disember,1879 di Gori,Georgia. Kedua-dua ibupapanya adalah rakyat biasa peasants. Walaupun mereka tidak fasih dalam bahasa Russia, Stalin dipaksa untuk belajar bahasa tersebut kerana ia merupakan bahasa utama di sekolahnya iaitu Gori church school yang beliau hadiri antara 1888-94. Beliau merupakan seorang pelajar yang pintar dan dianugerahkan biasiswa penuh ke Tbilisi Theological Seminary.
Semasa beliau belajar menjadi paderi, Stalin membaca bahan bacaan yang diharamkan, termasuk karya Karl Marx bertajuk "Das Kapital". Beliau kemudiannya berubah kepada kepercayaan yang baru iaitu: Marxisme Rusia. Sebelum tamat pengajian, beliau telah keluar dari seminary untuk menjadi seorang pemberontak sepenuh masa.

Polisi Stalin, yang kadang-kala dipanggil Stalinisme, mempunyai impak kuat pada Kesatuan Republik Sosialis Soviet sampai keruntuhannya pada 1991. Beliau menumpu pada industrialisi, dan akibat polisinya, ekonomi Kesatuan Republik Sosialis Soviet setaraf dengan negara-negara lain menjelang perang dunia ke2. Walaubagaimanapun, Stalin tidak mempedulikan kebajikan individu, dan polisinya menggalakkan produksi barangan seperti jentera, sambil barangan konsumer seperti pakaian tidak dibuat. Ia telah didakwa bahawa Stalin adalah yang bertanggungjawab untuk kebuluran antara 1932 dan 1934 yang menyebabkan berjuta-juta kematian di Ukraine dan tempat lain di Kesatuan Republik Sosialis Soviet.
Semasa perang dunia ke2, Stalin memimpin Kesatuan Republik Sosialis Soviet dan bersama dengan tentera Bersekutu mengalahkan Nazi Jerman. Selepas Perang Dunia Kedua,Perang dingin antara negara yang menandatangani perjanjian warsaw dengan negara bukan komunis bermula. Polisi Stalin berjaya dalam penubuhan Perjanjian Warsaw selepas kematian beliau, dan juga membuat Kesatuan Republik Sosialis Soviet satu daripada hanya dua kuasa dunia. Kesatuan Republik Sosialis Soviet bertanding dengan US sampai 1991, tahun Kesatuan Soviet akhirnya runtuh.

Riwayat hidup. Beliau dilahirkan dengan nama Ioseb Besarionis dze Jughashvili pada 18 Disember 1878 di Gori,Georgia. Pada umur tujuh tahun,anak kepada tukang kasut ini telah terkena jangkitan sejenis cacar,yang telah member kesan parut pada mukanya. Pada umur 10 tahun,beliau mula pergi ke sekolah gereja di mana kanak-kanak Georgia dipaksa untuk bercakap dalam bahasa Rusia.Pada umur 12 tahun,satu kemalangan melibatkan kuda muatan,telah membuatkan tangan kirinya cedera dan cacat buat selama-lamanya. Pada umur 16 tahun,beliau telah menerima biasiswa untuk belajar di Kolej Georgian Orthodox. Di kolej ini juga dia memberontak menentang suruhan imperialis dan tuntutan keagamaan. Walaupun prestasinya yang cemerlang,beliau telah digugurkan dari kolej itu atas ketidak hadirannya pada peperiksaan.Menurut pihak kolej,pembuangannya disebabkan atas kegagalan beliau untuk membayar yuran.
Setelah meninggalkan kolej,beliau telah membaca tulisan Vladimir Lenin. Ini telah mempengaruhi dan memberi semangat kepada beliau,seterusnya bertekad untuk menjadi pejuang revolusi Marxist.Seterusnya pada tahun 1903,beliau telah memasuki Bolsheviks yang dimiliki Lenin. Selepas aktivitinya terdedah oleh Okhranka,beliau menjadi pejuang revolusi dan penjenayah sepenuh masa.Beliau juga telah menjadi salah satu ketua operasi Bolsheviks di Caucasus,mengendalikan angkatan berunsur ketenteraan,membangkitkan rusuhan,menyebarkan propaganda,dan meningkatkan hasil kewangan melalui rompakan,duit tebusan,dan peras ugut.
Monumen Stalin di Georgia

Pada musim panas 1906,Stalin telah mengahwini Ekaterina Svanidze, kemudian melahirkan anak sulungnya Yakov. Beliau membuat pengunduran sementara dari parti atas kes rompakan di mana dia telah menjadi ketua perancang ke atas serangan yang di lakukan terhadap muatan bank yang telah mengorbankan 40 orang.Stalin kemudian berhijrah ke Baku,di mana isterinya meninggal dunia disebabkan demam tifus. Di Baku,Stalin juga mengatur orang Muslim Azeris dan orang Parsi dalam sebuah parti politik,termasuk mengendalikan pembunuhan beramai-ramai Black Hundreds yang merupakan penyokong sayap kanan Tsar,selain mengarahkan kutipan wang perlindungan,meminta duit tebusan,operasi palsu dan rompakan.
Stalin kemudiannya ditangkap dan di buang negeri ke Siberia sebnyak tujuh kali,dan kebanyakannya,beliau berjaya meloloskan diri. Selepas di bebaskan dalam satu siri pembuangan beliau,pada April 1912 di St Petersburg,Stalin telah menerbitkan akhbar berjudul Pravda,melalui surat khabar parti yang sedia ada. Melalui penerbitan akhbar ini,beliau menggunakan nama Stalin yang berasal dari perkataan Rusia yang bermaksud besi.Nama Stalin ini dia telah gunakan sebagai nama samaran atau nama pena dalam hasil kerjanya yang diterbitkan.
Dalam fasa pembuangannya yang terakhir,Stalin telah dikerahkan untuk memasuki angkatan tentera Rusia untuk berjuang dalam Perang Dunia ke-1 namun dikategorikan tidak layak disebabkan kecedaraan yang di alaminya pada tangan kiri. Revolusi,Perang Saudara dan Perang Polish-Soviet Peranan dalam revolusi Rusia 1917.
Sekembalinya Stalin dari hukuman buang negeri,beliau ke St.Petersburg dan menyingkirkan Vyacheslav Molotov dan Alexander Shlyapnikov yang merupakan editor Pravda. Stalin kemudian menjawat kedudukan sebagai menyokong Alexander Kerensky dan kerajaan peruntukannya. Namun,sebaik sahaja Lenin memenangi persidangan parti pada April 1917,Stalin dan Pravda menggulingkna kerajaan peruntukan. Pada persidangan tersebut,Stalin telah dilantik dalam jawatankuasa pusat Bolshevik. Selepas Lenin dalam percubaannya untuk menuntut revolusi,Stalin menolong Lenin daripada ditangkap,dan mengelakkan pertumpahan darah dengan mengarahkan Bolshevik yang telah dikepung untuk mengalah.
Stalin menyeludup masuk Lenin ke Finland dan diandaikan sebagai kepimpinan Bolshevik. Selepas para Bolshevik yang dipenjara dibebaskan untuk menolong mempertahankan St.Petersburg,pada Oktober 1917,jawatankuasa pusat Bolshevik telah membuat undian atas desakan malalui pemberontakan.7 November,melalui Smolny Institute,Stalin,Lenin dan jawatankuasa pusat,melancarkan rampasan kuasa terhadap kerajaan Kerensky,yang digelar Revolusi Oktober. Kerensky meninggalkan ibu Negara kemudiannya ingin menyatukan askar imperial bersama barisan hadapan Jerman. Pada 8 November,Winter Place telah diserbu dan para kabinet Kerensky telah ditahan. Peranan dalam Perang Saudara Rusia 1917-1919.
Ketika menyerang Petrograd,Stalin telah dilantik sebagai People's Commissar for Nationalities' Affairs.Kemudian,perang saudara telah meletus di Rusia,di antara Tentera Merah Lenin dan Tentera Putih, kumpulan yang anti-Bolsheviks. Lenin membentuk lima ahli Politburo yang termasuk Stalin dan Trotsky. Pada May 1918,Lenin menghantar Stalin ke bandar Tsaritsyn. Melalui sekutu barunya, , Kliment Voroshilov dan Semyon Budyonny ,Stalin meluaskan pengaruhnya dalam pasukan tentera.
Stalin banyak mempersoalkan keputusan Trotsky,menghukum bunuh bekas-bekas pegawai Tsarist dalam Red Army begitu juga penentang revolusi dan membakar kampung-kampung untuk mengancam para petani agar patuh dan melemahkan serangan penyamun ke atas penghantaran makanan.May 1919,dalam membendung jumlah rakyat yang meninggalkan, Western front,Stalin menjatuhkan hukuman kepada mereka ini sebagai pembelot dan pengkhianat.
Peranan dalam Perang Polish-Soviet,1919-1921 Selepas kemenangan dalamPerang Saudara,Bolsheviks bertukar angin ke Eropah Tengah untuk terus menubuhkan dan meluaskan pengaruh kuasa mereka,bermula dengan Perang Polish-Soviet .Sebagai komander barisan selatan,Stalin ingin mengambil alih bandar di bawah kuasa Poland,Lviv. Ini telah menimbulkan konflik terhadap strategi Lenin dan Trotsky yang lebih memfokuskan untuk menawan Warsaw di bahagian utara.
Ketika tentera di bawah pengaruh Trotsky sedang menghadapi komander Poland, Wladyslaw Sikorsi dalam pertempuran di Warsaw,Stalin menolak untuk memberi bantuan bala tenteranya dari Lviv kepada Trotsky. Keputusannya,kedua-dua pertempuran ini mengalami kekalahan,dan Stalin telah dipersalahkan. Stalin kembali ke Moscow,di mana dia mempertahankan dirinya dan meletakkan jawatannya sebagai suruhanjaya ketenteraan. Pada persidangan ke-9 parti,pada 22 September,secara terang-terangan Trotsky mengkritik kelakuan Stalin.
Seterusnya dalam perkembangan karier Stalin,beliau telah menggantirugikan kehancuran pada tahun 1920. Stalin juga ingin memastikan kematian Trotsky, memberi perlindungan terhadap Lviv dalam perjanjian Nazi-Soviet,menjalankan hukuman mati terhadap veteran-veteran Poland dalam pembunuhan beramai-ramai di hutan Katyn. Stalin mengukuhkan kuasa Soviet dengan mengambil-alih Eropah timur dan di Yalta, menuntut Lviv diserahkan oleh Poland kepada Soviet Union.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...