Wednesday 3 August 2011

Republik Vanuatu : Kepulauan Gunung Berapi


Vanuatu secara rasmi Republik Vanuatu adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di selatan Lautan Pasifik.Berasal daripada gunung berapi terletak di 1.750 kilometer di timur utara Australia, 500 kilometer timur laut New Caledonia , barat Fiji, dan tenggara Kepulauan Solomon, dekat New Guinea.
Vanuatu pertama kali dihuni oleh orang Melanesia . Orang  Eropah mula menetap di daerah ini pada akhir abad 18. Pada 1880-an penjajah Perancis dan inggeris mendakwa kepunyaan mereka.Pada 1906 mereka bersetuju sama-sama menguruskan kepulauan sebagai New Hebrides melalui Kondominium Inggeris-Perancis. Gerakan kemerdekaan muncul pada 1970-an, dan Republik Vanuatu dibentuk pada tahun 1980.





Vanuatu adalah sebuah negara kepulauan terdiri dari 82 pulau kecil.Berasal dari bekas gunung berapi (65 di antaranya berpenghuni), dengan sekitar 1.300 km utara ke selatan . Pulau Matthew dan Hunter dituntut oleh Perancis New Caledonia. 14 pulau di kepulauan Vanuatu mempunyai kawasan permukaan lebih daripada 100 kilometer persegi.
Bandar terbesar dan menjadi ibu negara ialah Port Vila, terletak di Efate, dan Luganville di pulau Espiritu Santo. Puncak tertinggi di Vanuatu adalah Gunung Tabwemasana (1.879 meter), di Pulau Espiritu Santo.
Luas Vanuatu adalah 12.274 kilometer persegi. Tanahnya sangat terbatas sekitar 4.700 kilometer persegi .Kebanyakannya curam, tanah tidak stabil.Hanya 9% daripada tanah rata digunakan untuk pertanian (7% tanaman kekal, 2% tanah yang subur).
Terdapat beberapa gunung berapi aktif di Vanuatu, termasuk Lopevi.




bendera rasmi republik Vanuatu
Vanuatu memiliki sejumlah spesies tanaman dan haiwan Hutan tropika. Tidak ada mamalia besar. 19 jenis reptilia ular , pot bunga, ditemui di Efate. Terdapat 11 spesis kelawar dan 61 jenis burung darat dan air.Tikus Polynesia kecil dianggap asli. Haiwan dari Eropah dibawa seperti babi,anjing dan ternakan.
Daerah ini kaya akan kehidupan laut, dengan lebih dari 4.000 spesies moluska laut. Stonefish membawa Coneshell dan racun fatal bagi manusia.

Iklim sub-tropika dengan 9 bulan panas dan taufan kerap berlaku.Cuaca sejuk dibawa oleh Angin Tenggara. Suhu antara 22 ° -28 ° C. Vanuatu mempunyai musim hujan yang panjang, dengan curah hujan berlaku hampir setiap bulan. Bulan Disember - April merupakan musim angin taufan. Curah hujan sekitar 2.360 milimeter .

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...