Wednesday 20 July 2011

Kepulauan Solomon



Kepulauan Solomon merupakan sebuah negara di Melanesia yang terletak di timur Papua New Guinea dan terdiri daripada lebih 990 buah pulau dengan jumlah keluasan tanah sebesar 28,400 kilometer persegi. Ibu negaranya, Honiara, terletak di pulau Guadalcanal.




Kepulauan Solomon telah didiami oleh orang Melanesia sejak sekitar 30,000 tahun dahulu dan menjadi sebuah negeri naungan UnitedKindom sejak 1890-an. Beberapa pertempuran sengit Perang Dunia II telah berlaku di sini. Kepulauan Solomon diberi hak untuk pemerintahan sendiri pada tahun 1976 dan kemerdekaan dua tahun kemudian. Negara ini masih menjadi anggota Kerajaaan Komanwel.

Kepulauan Solomon didiami oleh orang Melanesia selama lebih 30,000 tahun. Peneroka-peneroka Polinesia mula tiba pada 4000SM. Peneroka Eropah pertama yang menemui kepulauan Solomon ialah Pedro Sarmiento de Gamboa pada tahun 1568. Mubaligh-mubaligh Kristian mula melawati kepulauan ini sejak pertengahan 1800-an. Pada mulanya, kerja dakwah mereka mencapai hanya sedikit kemajuan disebabkan pengambilan buruh-buruh dengan kejam untuk ladang-ladang tebu di Queensland dan Fiji — mengakibatkan siri tindakan balas dan pembunuhan beramai-ramai. Keburukan dari perdagangan tenaga buruh ini mendorong United Kingdom untuk mengisytiharkan pulau-pulau Solomon di sebelah selatan sebagai sebuah negeri naungannya pada 1893. Dari 1898 ke 1899, pulau-pulau Solomon yang lebih terpencil dibawa ke dalam perlindungan mereka. Pada 1900, baki kepulauan Solomon yang berada di bawah kuasa Jerman diserahkan kepada pihak British. Sebagai negeri naungan, banyak mubaligh Kristian telah menetap di sana dan berjaya meyakinkan penduduk untuk memeluk agama Kristian.

Pada awal kurun ke-20, beberapa firma British dan Australia memulakan industri penanaman pokok kelapa secara besar-besaran. Namun, pertumbuhan ekonomi adalah perlahan dan penduduk tempatan mendapat faedah yang sedikit. Dengan meletusnya Perang Dunia II, ramai para penanam dan peniaga telah dipindahkan ke Australia dan segala kerja penanaman dihentikan. Beberapa pertempuran paling sengit Perang Dunia II telah berlaku di Solomon.Operasi paling penting bagi memerangi Pasukan Bersenjata Empayar Jepun Paling penting bagi operasi-operasi Kuasa-kuasa Bersekutu bertentangan dengan Empayar Jepun Kuasa-dilancarkan dari Solomon pada 14 Ogos, 1942. Bedilan tentera laut dan pendaratan amfibia telah dilakukan di Florida Islands di Tulagi dan Red Beach di Guadalcanal.

Berikutan tamatnya Perang Dunia II, kerajaan kolonial British dipulangkan. Ibu negara kepulauan itu dipindahkan dari Tulagi ke Honiara untuk mengambil kesempatan daripada infrastruktur yang ditinggalkan oleh tentera Amerika Syarikat tentera. Sebuah pergerakan penduduk asal yang dikenali sebagai "Marching Rule" mencabar pihak kerajaan. Terdapat beberapa insiden sehingga beberapa pemimpin mereka dipenjarakan pada lewat 1948. Pada tahun 1950an, beberapa kumpulan penentang peribumi yang lain muncul dan lesap tanpa menjadi lebih kuat. Pada 1960, sebuah majlis penasihat yang dianggotai penduduk Solomon telah digantikan dengan sebuah majlis perundangan; dan sebuah majlis mesyuarat kerajaan telah dicipta sebagai badan yang bertanggungjawab membuat polisi baru untuk protektorat tersebut. Pada 1974, sebuah perlembagaan baru telah diterima yang menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi berparlimen dan sistem kerajaan bermenteri. Di pertengahan 1975, nama rasmi "Protektorat British Kepulauan Solomon" digantikan dengan nama "Kepulauan Solomon". Pada 2 Januari 1976, Solomon diberi hak untuk memerintah dengan sendiri, dan diikuti dengan kemerdekaan pada 7 Julai 1978. Sebuah kerajaan lepas merdeka telah ditubuhkan pada Ogos 1980.
Setelah Bartholomew Ulufa'alu dipilih sebagai perdana menteri pada 1997, keadaan politik dalam Solomon mula merosot. Pentadbiran negara semakin goncang kerana prestasi polis dan agensi-agensi kerajaan lain semakin merosost akibat persaingan etnik yang berlaku pada masa itu. Ibu negera Honiara di Guadalcanal semakin dihuni oleh pendatang-pendatang dari pulau Malaita. Pada Jun 2002, sebuah pemberontakan mendaki oleh militan daripada pulau Malaita mengakibatkan penahanan ringkas perdana menteri Ulufa'alu dan perletakan jawatannya secara mendesak.Manasseh Sogavare, ketua Parti Progresif Rakyat dipilih sebagai Perdana Menteri oleh satu gabungan parti-parti politik yang longgar. Militan Guadalcanal membalas balik dan berhasrat untuk menghalau pendatang-pendatang Malaitan daripada Guadalcanal. Ini mengakibatkan penutupan sebuah estet sawit yang besar dan juga lombong emas yang merupakan barang-barang ekspot penting negara itu. Pilihanraya pada Disember 2001 telah melihat perlantikan sebuah perdana menteri baru, Sir Allan Kemakeza yang telah mendapat sokongan dari pelbagai parti politik.
Kemakeza cuba menyelesaikan masalah kemerosotoan undang-undang di negara itu, tetapi keadaan huru-hara, pengugutan meluas dan sebuah pasukan polis yang tidak berkesan mengakibatkan kerajaan Solomon untuk meminta bantuan dari luar negara. Usulan ini mendapat sokongan sebulat suara dari parlimen. Pada Julai 2003, pasukan polis dan tentera dari Australia dan negara-negara Pasifik tiba di Solomon di bawah naungan misi yang dipimpin oleh Australia yang dikenali sebagai RAMSI atau Regional Assistance Mission to Solomon Islands. Sebulan kemudian, sebuah kontinjen sebesar 2200 anggota polis dan askar tiba di bawah Operasi Helpem Fren. Kontinjen ini diketuai oleh Australia dan New Zealand Satu agak besar keselamatan antarabangsa kontinjen 2,200 pasukan polis dan pasukan-pasukan, dipimpin oleh Australia dan New Zealand, dan diwakili oleh sekitar 20 buah negara lain dari Pasifik. Beberapa pengulas hal ehwal semasa telah menganggap negara kepulauan Solomon ini sebagai sebuah bermula ketibaan bulan depan dibawah Operasi Helpem Fren. Selepas waktu ini beberapa pengulas telah dianggap negara satu negara yang gagal, iaitu sebuah negara lemah di mana kerajaan tidak mempunyai kuasa memerintah di wilayahnya. 
Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa perdana menteri yang baru,Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen. Perkara ini telah mencetuskan rusuhan besar di bandar Honiara. Kemarahan mendalam penduduk tempatan terhadap kaum minoriti Cina telah mengakibatkan kemusnahan besar ke atas tempat tinggal dan harta mereka di Chinatown. Negara China telah menghantar sebuah pesawat untuk memindahkan beratus-ratus pelarian Cina daripada rusuhan tersebut dan lebih ramai askar Australia dan New Zealand dikerahkan untuk meredakan ketegangan di sana. Perdana Menteri Snyder meletak jawatan akibat undi tidak yakin yang dijalankan di Parlimen. Parlimen kemudiannya melantik Manasseh Sogavare kembali sebagai Perdana Menteri.

Lebih 75% tenaga buruhnya melibatkan diri dalam bidang pertanian dan perikanan. Barang perkilangan dan produk-produk petroleum kebanyakannya mesti diimport. Kayu balak tropikal merupakan barang eksport utama kepulauan ini hingga harganya menjunam pada 1998 di seluruh dunia. Tanaman yang membawa hasil tinggi yang lain termasuk kopra dan minyak sawit. Pada 1998 Perlombongan Ross Australia mula mengeluarkan emas di Gold Ridge di Guadalcanal. Galian mineral di beberapa kawasan masih berterusan. Bagaimanapun ekoran keganasan etnik pada Jun 2000, eksport minyak sawit dan emas diberhentikan manakala eksport balak jatuh. Kepulauan Solomon kaya dengan sumber alam yang masih belum diusahakan seperti zink,nikel dan emas.
Industri perikanan di Kepulauan Solomon juga menawarkan prospek untuk eksport dan perkembangan ekonomi dalam negeri. Bagaimanapun, sebuah syarikat usaha sama Jepun, Solomon Taiyo Ltd., yang mengilangkan ikan dalam tin, ditutup pada pertengahan 2000 akibat dari gangguan dari rusuhan etnik. Walaupun kilang itu kini dibuka di bawah pengurusan tempatan, eksport tuna masih belum disambung semula. Rundingan sedang dijalankan yang mungkin membolehkan pembukaan semula lombong Gold Ridge dan sebuah perladangan sawit yang terbesar.
Industri pelancongan, terutamanya menyelam, merupakan sebuah servis perkhidmatan terpenting dalam Kepulauan Solomon. Namun pembangunan dalam industri tersebut terhalang akibat kekurangan infrastruktur dan had-had pengangkutan.
Kerajaan Kepulauan Solomon tidak berjaya membayar hutang dan menjadi bankrap pada 2002. Sejak ketibaan RAMSI pada 2003, kerajaan telah menyusun semula belanjawannya, dan telah mengambil langkah untuk mengkaji dengan teliti keutamaannya. Ia telah menyatukan dan merunding semula segala hutang dalam negeri dan kini dengan bantuan Australia, akan berunding negara-negara luar negara yang ia masih berhutang. Negara-negara utama yang memberi dana bantuan adalah Australia,New Zealand,Eropah,Jepun dan China.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...