Saturday 6 February 2010

Kapal Queen Mary 2



Queen Mary 2 (QM2) merupakan kapal laut Cunard Line yang dinamakan selepas kapal laut Cunard yang lebih awal Queen Mary, iaitu pada giliran dinamakan selepas Mary dari Teck, Pengiring Ratu dari George V. Pada masa pembinaanya pada 2003,QM2 merupakan kapal penumpang yang terpanjang, terlebar, dan tertinggi yang pernah dibina, dan pada 148,528 tambun tan, ialah juga yang terbesar. Beliau hilang perbezaan akhir itu kepada 154,407 tambun tan Royal Caribbean International Freedom of the Seas pada April 2006, tetapi QM2 tinggal menjadi kapal laut terbesar (bertentangan kepada kapal pelayar) yang pernah dibina, dan ketinggian, panjang, dan keluasan garis air adalah tiada tandingan dari mana-mana kapal penumpang. Perbezaan benar menjadi sedikit sebanyak berkabur, kerana "tambun tan" sebenarnya ukuran dari isipadu kapal tertutup, bukan berat. "Tan pengambilalihan" merupakan ukuran berat air untuk kapal mengambil alih --dan maka itu berat sebenarnya. Kapal Royal Caribbean "Freedom" megambil alih sekitar 64,000 tan; QM2, sekitar 76,000.

Fasiliti QM2 termasuklah 15 restoran dan bar, lima kolam renang, kasino, dewan menari, teater, dan planetarium.


Queen Mary 2 merupakan kapal laksamana Cunard semasa dan membuat pelayaran transatlantik yang malar. Kapal ini telah dibina untuk melengkapkan RMS Queen Elizabeth 2 (QE2) - kapal laksamana Cunard dari 1969 ke 2004 - menggantikannya pada laluan transatlantik. RMS Queen Mary yang pertama belayar ke Atlantik dari 1936 ke 1967.

Prefix "RMS" pada QM2 asalnya berdiri untuk "Royal Mail Steamer", tetapi kini berdiri untuk "Royal Mail Ship". QM2 mempunyai gelaran RMS yang dianugerahkan pada beliau oleh Royal Mail semasa beliau memasuki khidmat pada 2004 pada laluan Southampton ke New York sebagai isyarat kepada sejarah Cunard. QM2 bukan kapal stim seperti moyang beliau, tetapi dijana oleh turbin gas dan enjin diesel yang menghasilkan kuasa untuk memandu empat pod penujah elektrik. Juga seperti moyang beliau, beliau juga merupakan kapal laut transatlantik, bertentangan kepada kapal pelayar, meskipun beliau digunakan untuk belayar dari semasa ke semasa.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...