Monday 1 February 2010

Roda



Roda ialah suatu peranti bulat yang berupaya berputar pada paksinya (gandar) dan dengan itu, dapat memudahkan pergerakan ataupengangkutan melalui penggelekan. Selain itu, roda juga boleh dipergunakan untuk melakukan kerja melalui mesin. Contoh-contoh yang biasa boleh didapati dalam kegunaan-kegunaan pengangkutan. Lebih umum lagi, istilah ini juga dipergunakan untuk objek-objek bulat yang berputar atau berpusing, umpamanya peroda tembikar, roda kemudi kapal, dan roda tenagaMenurut kebanyakan sumber yang berwibawa, roda pada asalnya direka di Mesopotamia kuno untuk dipergunakan sebagai peroda tembikar pada tahun 3000 SM. Roda juga mungkin direka secara berasingan di China sejak dari sekitar 2800 SM. Ia juga dipercayai direka pada zaman India kuno. Walaupun Inka dan sesetengah budaya hemisfera barat tidak mengembangkan roda yang betul-betul, budaya-budaya ini kelihatan mendekati konsep roda. Tanggapan ini berdasarkan penemuan batu-batu bak roda pada objek-objek yang dikenal pasti sebagai mainan kanak-kanak yang telah wujud sejak dari sekitar 1500 SM lagi. Bagaimanapun, roda tidak diketahui di Afrika sub-Sahara, Australia, dan benua Amerika sehingga hubungan-hubungan yang agak baru dengan orang Eurasia.

Justera itu, perekaan roda bolehlah dikatakan berlaku pada akhir Zaman Neolitik, sehubungan dengan kemajuan-kemajuan teknologi yang lain yang melahirkan Zaman Gangsa Awal. Perhatikanlah bahawa ini membayangkan banyak milenium tanpa roda, walaupun pertanian telah diperkenalkan. Roda-roda yang awal merupakan cakera kayu yang mudah, dengan satu lubang untuk gandarnya.

Roda berjejari direka jauh lebih kemudian, dan membenarkan pembinaan kenderaan-kenderaan yang lebih ringan dan lebih laju. Contoh-contohnya yang paling awal boleh didapati dalam kebudayaan Andronovo yang wujud sejak dari kira-kira 2000 SM . Rata-rataCelt yang mempunyai rim besi di sekeliling rodanya wujud sejak dari milenium ke-1 SM. Roda berjejari telah digunakan tanpa banyak pengubahsuaian sehingga awal abad ke-20.

Pada bulan Julai 2001, roda menjadi sebuah objek paten yang inovatif tetapi tidak bersifat rekaan. Dipatenkan sebagai sebuah "peranti pemudahan pengangkutan bulatan", paten tersebut diperoleh oleh John Keogh, seorang peguam dari Melbourne, Australia, semata-mata untuk membuktikan ketakadilan dan ketaktepatan sistem paten moden.

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...