Sunday 28 February 2010

Tokyo



Tokyo, secara rasmi Tokyo Metropolis adalah satu daripada 47 wilayah Jepun dan terletak di bahagian timur bagi pulau utama Honshū. Dua puluh tiga daerah khas Tokyo, setiap satu ditadbir sebagai bandar raya, meliputi kawasan yang pernah sekali bandar raya Tokyo di timur wilayah, penjumlahan lebih 8 juta penduduk. Penduduk wilayah itu melebihi 12 juta. Pentadbir adalah pusat Greater Tokyo Area, kawasan metropolitan paling berpenduduk dunia dengan 35 juta penduduk dan ekonomi metropolitan terbesar dunia dengan KDNK US$1.191 trilion pada pariti kuasa beli pada 2005.

Sekitar 12 juta orang tinggal di Tokyo dan ratusan ribu lainnya berulang-alik setiap hari dari daerah sekitarnya untuk bekerja dan berurusan di Tokyo. Tokyo adalah pusat politik, ekonomi, budaya dan akademik di Jepun serta tempat tinggal raja Jepun dan kerusi pemerintahan negara, dan sekaligus merupakan pusat perniagaan dan ekonomi utama untuk seluruh Asia Timur.

Tokyo mempunyai jauh lebih sedikit bangunan pencakar langit dibandingkan dengan bandar lain yang serupanya kerana peraturan pembinaan gempa buminya. Ia kebanyakan terdiri dari apartemen tingkat rendah (6 hingga 10 lantai) dan rumah keluarga yang sempit. Tokyo juga merupakan lokasi sistem transportasi massa paling kompleks di dunia, dan terkenal akan jam-jam sibuknya yang padat.

Tokyo secara harafiah bermaksud "ibukota timur" dalam bahasa Jepun, erti yang berlawanan dengan ibukota lama di barat, Kyoto, yang dinamakan "saikyo", bererti "ibukota barat" untuk jangka waktu yang pendek pada abad ke-19. Hingga tahun 1870-an, Tokyo bernama "Edo". Apabila pusat kerajaan berpindah dari Kyoto ke Edo, namanya turut ditukar.


0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...