Thursday 14 July 2011

Ajinomoto (MSG)


Ajinomoto Co., Inc. ialah sebuah syarikat Jepun yang mengeluarkan perasa makanan,minyak masak, makanan, dan bahan farmaseutik. Terjemahan harfiah untuk Aji no Moto ialah "Intipati Rasa". Nama ini telah dipergunakan sebagai cap dangangan untuk keluaran monosodium glutamat (MSG) syarikat.
Ajinomoto kini mengeluarkan sekitar 33% daripada MSG di dunia, dengan hasil tahunan sebanyak AS$9.84 bilion. Syarikat ini aktif di 23 buah negara dan wilayah di seluruh dunia, dan menggaji sekitar 24,861 orang pada tahun 2004.
Perasa monosodium glutamat (MSG), keluaran pengenalan syarikat Ajinomoto, pada asalnya dipasarkan di Jepun pada tahun 1909 selepas ditemui dan dipaten oleh Kikunea Ikeda. Syarikat itu dengan cepatnya berkembang ke negara-negara yang lain, dengan Ajinomoto Amerika Syarikat, Inc. ditubuhkan pada tahun 1956. Sejak dari masa itu, Ajinomoto telah menjadi sebuah konglomerat yang tersebar ke kawasan-kawasan yang lain, walaupun khususnya dalam industri makanan.
Ajinomoto kini merupakan sepatah nama generik untuk MSG di sebilangan negara Asia

Pada awal tahun 2001, Ajinomoto terbabit dalam sebuah skandal di Indonesi yang mempunyai sebahagian besar orang Islam apabila syarikat itu didapati menggunakan sejenis enzim berasaskan daging babii untuk pengeluaran MSG.Ini memberikan keertian yang ironik kepada cogan kata pengiklanan syarikat di sesetengah negara yang berbunyi: "Daripada bahan apakah Ajinomoto diperbuat?" Pada tahun 1917, sebuah khabar angin mengatakan bahawa Ajinomoto diperbuat daripada ular, tetapi ini ternyata tidak benar. Kini syarikat itu telah menukar menggunakan enzim yang dihasilkan dari kacang soya.




Bagaimanapun, sebuah laporan yang ditempah oleh FDA pada tahun 1995 mengakui bahawa "sebahagian penduduk yang jumlahnya tidak diketahui mungkin boleh terjejas oleh MSG dan mengembangkan kompleks gejala MSG, suatu keadaan yang dicirikan oleh satu atau lebih gejala yang berikut:
    • kederiaan panas pada tengkuk,lengan dan dada
    • Kederiaan kebas pada tengkuk yang terpancar ke lengan dan bahagian belakang
    • kederian-kederiaan sesemut, panas, dan kelemahan pada muka,  bahagian belakang atas, leher, dan lengan
    • tekanan atau ketegangan otot muka
    • sakit dada
    • sakit kepala
    • rasa loya
    • denyutan jantung yang cepat
    • bronkospasma (kesulitan bernafas)
    • mengantuk
    • kelemahan




Persoalan-persoalan yang menyelubungi implikasi-implikasi kesihatan terhadap pengambilan MSG telah merupakan sebuah tajuk untuk banyak perdebatan. Terdapat banyak bukti anekdot yang membayangkan kesan-kesan kesihatan yang negatif, tetapi kesemua ini masih belum disokong oleh penyelidikan-penyelidikan yang diiktiraf.
Pada April 1968, Dr. Ho Man Kwok menulis sebuah makalah untuk Jurnal perubatan New England yang berkata:
Saya telah mengalami suatu sindrom yang pelik setiap kali saya makan di restoran cina, khususnya di restoran yang menghidangkan makanan cina utara. Sindrom itu yang biasanya bermula 15 - 20 minit selepas saya makan hidangan pertama berlangsung selama lebih kurang dua jam, tanpa sebarang kesan terbawa-bawa. Gejala-gejala yang paling ketara ialah kekebasan pada tengkuk saya yang beransur-ansur terpancar ke kedua-dua lengan serta juga bahagian belakang saya, selain daripada kelemahan umum, dan palpitasi... .

0 comments:

Post a Comment

kod iklan nuffnang
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...